MEMARTABATKAN
BAHASA MALAYSIA DAN MEMPERKUKUH BAHASA INGGERIS (MBMMBI)
DEFINISI MEMARTABATKAN BAHASA MALAYSIA DAN MEMPERKUKUH BAHASA INGGERIS (MBMMBI)
Memartabatkan Bahasa Malaysia bermaksud
meletakkan Bahasa Malaysia pada tempat yang sepatutnya, sesuai dengan
kedudukannya sebagai bahasa kebangsaan seperti yang termaktub dalam Perkara
152, Perlembagaan Malaysia. Bahasa Malaysia juga merupakan bahasa pengantar
utama pendidikan berdasarkan Akta Pendidikan 1996.
Memperkukuh Bahasa Inggeris membawa maksud
memantapkan penguasaan Bahasa Inggeris sebagai bahasa yang wajib dipelajari,
bahasa komunikasi dan bahasa ilmu di peringkat nasional dan antarabangsa.
TUJUAN MBMMBI
Tujuan utama memartabatkan Bahasa Malaysia
adalah kerana Bahasa Malaysia merupakan bahasa kebangsaan yang menjadi alat
perpaduan, bahasa perhubungan utama dan bahasa ilmu ke arah membina negara bangsa
untuk mencapai hasrat 1Malaysia.
Tujuan utama memperkukuh Bahasa Inggeris adalah
kerana Bahasa Inggeris merupakan bahasa komunikasi antarabangsa yang perlu
dikuasai dengan baik dan berkesan bagi membolehkan penerokaan pelbagai ilmu
untuk bersaing di peringkat nasional dan global.
STRATEGI PELAKSANAAN MBMMBI
Memartabatkan Bahasa Malaysia
Strategi memartabatkan Bahasa Malaysia meliputi
perkara-perkara berikut:
- Pendekatan Modular Kurikulum Bahasa Malaysia
- Asas Berbahasa (Back To Basics)
- Didik Hibur
- Penggunaan Bahasa Malaysia Standard Merentas
Kurikulum
- Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam
P&P
- Program Bacaan
- Guru Bahasa Malaysia Berkualiti
- Persekitaran Pembelajaran yang Kondusif
- Bahasa Malaysia Bahasa Ilmu dan Komunikasi
- Kolaborasi Antarabangsa Kursi Bahasa Malaysia
di Universiti Luar Negara
- Syarat Layak Masuk Institut Pengajian Tinggi
- Pendekatan Modular Kurikulum Bahasa
Malaysia
: – Penguasaan asas kemahiran berbahasa
diperkukuh melalui pendekatan modular yang bersepadu, seimbang dan holistik
menerusi modul P&P.
- Asas Berbahasa (Basics To Basics)
: – Pengukuhan asas berbahasa dilakukan secara
berstruktur dan sistematik. Asas berbahasa pradengar, prabunyi, prabaca dan
pratulis diperkukuh melalui modul P&P yang menerapkan elemen menyeronokkan
dalam seni bahasa. P&P tatabahasa adalah berasaskan sistem bahasa yang
betul dan dilakukan secara bersepadu dalam konteks.
Didik Hibur
:– Pendekatan P&P Bahasa Malaysia akan
menyediakan suasana yang lebih menyeronokkan dan menarik melalui pelbagai
kaedah. Kemahiran mendengar, bertutur, membaca, menulis, tatabahasa dan seni
bahasa akan disulam dengan dengan aktiviti penerokaan, pencarian maklumat,
pelaporan dan penghasilan produk.
Penggunaan Bahasa Malaysia Standard Merentas
Kurikulum
:– Penggunaan sistem bahasa yang betul dalam
mata pelajaran lain akan menyokong P&P Bahasa Malaysia. Penggunaan dialek
tempatan atau bahasa pasar mesti dipantau agar tidak menjejas standard dan mutu
Bahasa Malaysia itu sendiri.
Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam
P&P
:– Penggunaan teknologi makluamt seperti
perisian, e-mel, laman sembang dan laman web dapat menyediakan P&P yang
bersifat interaktif serta nenghiburkan. Satu portal akan diwujudkan untuk
menghimpunkan bahan penulisan serta menyediakan forum bagi penggiat bahasa,
para pendidik, sasterawan, pelajar serta pengguna Bahasa Malaysia untuk
berbincang, mengkaji dan mencari maklumat tentang Bahasa Malaysia.
Program Bacaan
:– Program bacaan seperti Komponen Sastera dalam
Bahasa Malaysia (KOMSAS), Buku Sastera Sekolah Rendah, Bacaan Awal Berstruktur
dan NILAM diteruskan. Beberapa penambahbaikan akan dilakukan supaya pembacaan
bahan sastera dapat ditingkatkan.
Guru Bahasa Malaysia Berkualiti
:– Guru yang mengajar mata pelajaran ini perlu beropsyen
Bahasa Malaysia untuk memastikan kualiti dari segi ilmu pedagogi. Guru
digalakkan menghadiri kursus peningkatan profesionalisme yang memberikan
pendedahan tentang perkembangan terkini ilmu pedagogi dan juga perkembangan
bahasa daripada pakar dari dalam dan luar negara.
Persekitaran Pembelajaran yang Kondusif
:– Pemantauan daripada aspek kebersihan,
keceriaan dan keselamatan di sekolah dipertingkatkan dari masa ke semasa bagi
memastikan saiz kelas, serta keadaan fizikal bilik darjah dan sekolah lebih
kondusif untuk P&P.
Bahasa Malaysia Bahasa Ilmu dan
Komunikasi
:– Usaha menterjemah karya agung dari Eropah,
Amerika dan Asia perlu diperhebatkan. Melalui cara ini perluasan ilmu melalui
pembacaan dalam Bahasa Malaysia dapat dipergiat, seterusnya menggalakkan budaya
membaca dalam kalangan masyarakat. Penggunaan Bahasa Malaysia juga mestilah
tekal dan mantap dalam semua urusan rasmi agar hasrat 1Malaysia terlaksana
melalui identiti negara bangsa.
Kolaborasi Antarabangsa Kursi Bahasa Malaysia
di Universiti Luar Negara
:– Satu kolaborasi yang mantap antara Malaysia
dengan negara lain akan diwujudkan dengan menubuhkan kursi Bahasa Malaysia di
universiti luar negara.
Syarat Layak Masuk Institut Pengajian
Tinggi
:– Pelajar yang mengikuti pengajian di
universiti hendaklah diwajibkan mendapat kepujian dalam Bahasa Malaysia di
peringkat Sijil Pelajaran Malaysia sebagai syarat masuk.
************************************************
Satu kaedah perlu dirangka bagi menilai tahap
pencapaian dalam penggunaan bahasa Melayu di kalangan sektor awam dan swasta
untuk satu jangka masa yang telah ditetapkan. Timbalan Perdana Menteri berkata,
ia bagi memastikan segala dasar dan perancangan pembangunan negara tercapai
dengan optimum dalam era kepimpinan negara yang menekankan kepada Indeks
Prestasi Utama (KPI). Penilaian itu, jelas beliau, menjurus kepada tahap
penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantara dengan diberi keutamaan dan
status yang sewajarnya.
Sebagai contoh dalam urusan surat menyurat,
pengendalian mesyuarat, ucapan dan perbincangan. Selain itu, risalah dalam
menyampaikan maklumat organisasi kepada masyarakat bagi tujuan promosi dan
publisiti juga sewajarnya mendahulukan bahasa Melayu kerana bahasa Melayu amat penting
kerana ia menjadi benteng bagi memperteguh jati diri bangsa. Ini kerana suasana
dan persekitaran yang mewujudkan bahasa Melayu ditunjangi dengan nilai
kesantunan yang tinggi dan budaya ketimuran. Globalisasi dan ledakan teknologi
maklumat hari ini telah melahirkan dunia tanpa sempadan dan sekatan. Interaksi
manusia, jelas beliau, menjadi semakin luas dan pantas melalui bukan sahaja
secara bersemuka, atas talian malah di alam siber.
Kita juga seharusnya tidak ketinggalan dan perlu
seiringan dengan perubahan yang berlaku dan jangan sesekali berundur ke
belakang. Situasi hari ini sedikit sebanyak telah mempengaruhi penggunaan
bahasa Melayu yang mana unsur-unsur keunikan serta keagungannya menjadi
longgar, rapuh dan mudah dicemari kerana dicampur aduk penggunaannya dengan
bahasa-bahasa lain sewenang-sewenangnya.
Pencemaran bahasa itu, sedikit sebanyak telah
menghakis identiti asli bahasa Melayu dan rasa hormat terhadap bahasa Melayu
turut pudar kerana dicampur aduk mengikut selera dan kehendak hati. Ledakan ini
telah menjadikan bahasa Melayu semacam berada di belakang berbanding
bahasa-bahasa lain. kelangsungan bahasa Melayu mendepani zaman sekarang melalui
saat yang sangat getir.
Memartabatkan bahasa Melayu sebagai
saluran penguasaan ilmu.
Pelaksanaan PPSMI dilihat gagal beri manfaat
kepada pelajar, terutama di luar bandar.
USAHA menggerakkan pelaksanaan program
memperkasakan Bahasa Malaysia dan Inggeris pada semua peringkat sekolah seperti
kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, baru-baru ini
adalah selaras dengan dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia Memperkukuhkan Bahasa
Inggeris (MBMMBI) yang akan dilaksanakan mulai 2012 bagi menggantikan
Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).
Memartabatkan bahasa Melayu bermaksud
mengembalikan kedudukan bahasa itu sebagai bahasa pengantar di sekolah
kebangsaan. Memperkasa bahasa Inggeris pula bermaksud usaha mempertingkat
penguasaan bahasa itu melalui kaedah pengajaran dan pembelajaran yang lebih
berkesan supaya pelajar benar-benar dapat menguasainya dengan baik.
Pengumuman pemansuhan PPSMI dan dasar MBMMBI
dibuat selepas kerajaan mengkaji dan meneliti pelbagai aspek membabitkan
keberkesanan pelaksanaan dasar itu. Kerajaan juga mengambil kira pelbagai pandangan
cendekiawan serta pandangan umum mengenai pro dan kontra pelaksanaan PPSMI yang
dilaksanakan sejak 2003.
Contoh, tokoh bahasa yang juga bekas Ketua
Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Dr Hassan Ahmad, menyatakan PPSMI
boleh melemahkan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu. Menurutnya, sebelum ini
pelbagai bidang ilmu ditumpukan dalam bahasa Melayu termasuk dalam bidang sains
dan matematik.
Bahasa Melayu juga pernah digunakan dengan
meluas di pusat pengajian tinggi sehinggakan Universiti Kebangsaan Malaysia
(UKM) menjadi sebuah universiti yang sepenuhnya menggunakan bahasa Melayu
sebagai bahasa pengantar. Keunggulan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu
dibuktikan UKM apabila melahirkan ramai siswazah dalam bidang perubatan dan
pelbagai bidang lain. Golongan profesional yang dilahirkan oleh UKM dengan
pengantar bahasa Melayu turut mahir berbahasa Inggeris.
Peranan DBP yang menterjemahkan banyak buku
dalam pelbagai bidang ilmu, termasuk menerbit pelbagai jenis kamus,
peristilahan dan buku glosari dalam semua bidang pengajian berjaya mengangkat
keupayaan dan martabat bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu.
Menurut kajian Universiti Perguruan Sultan Idris
(UPSI), pelaksanaan PPSMI didapati menjarakkan lagi jurang pencapaian sains dan
matematik antara pelajar bandar dan luar bandar. Masih ramai guru PPSMI tidak
menguasai bahasa Inggeris. Kebanyakan murid pula menunjukkan sikap pasif dan
kurang ceria apabila kelas Sains dan Matematik berlangsung.
Majoriti murid, terutama di luar bandar takut
bertanya soalan kerana tidak memahami pelajaran yang diajar. Hampir 50 peratus
murid didapati tidak faham bahasa Inggeris. Kajian itu juga mendapati lebih 80
peratus murid Melayu sukar memahami pelajaran sains dan matematik dalam bahasa
Inggeris. Justeru, PPSMI dilihat gagal memberi manfaat kepada pelajar,
khususnya di luar bandar.
Dalam melaksanakan dasar MBMMBI, Kementerian
Pelajaran perlu mengambil beberapa langkah secara teliti dan terancang.
Misalnya, untuk menyediakan buku teks dalam bahasa Melayu bagi kedua-dua mata
pelajaran terbabit memerlukan jangka masa tertentu. Ini termasuk melantik panel
penulis, penyediaan isi kandungan, panggilan tender dan akhirnya proses
mencetak. Saya kira proses ini sudah pun berjalan kerana selepas berakhir 2011
nanti maka dasar baru itu akan dilaksanakan.
Kita juga perlu faham selain mengembalikan
pengajaran Sains dan Matematik kepada bahasa Melayu, pada masa sama kerajaan
mahu memperkukuhkan penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar. Seperti
disarankan pakar bahasa bahawa untuk memperkukuh penguasaan bahasa Inggeris di
kalangan pelajar, aspek pedagogi pengajaran dan pembelajaran bahasa itu perlu
dipertingkatkan.
Oleh itu, kementerian perlu merancang pengajaran
dan pembelajaran bahasa Inggeris dengan berkesan. Justeru, kemampuan melahirkan
guru bahasa Inggeris berkualiti amat penting supaya pengajaran dan pembelajaran
bahasa itu menjadi lebih berkesan, menarik dan bersifat pembelajaran yang
menyeronokkan.
Langkah kerajaan mengambil lebih ramai guru
bahasa Inggeris dari luar negara adalah usaha mengatasi masalah kepakaran guru
dalam bahasa Inggeris. Saya yakin ia langkah sementara sebelum negara dapat
melahirkan lebih ramai guru yang mahir dan pakar dalam pengajaran bahasa
Inggeris.
Kerajaan juga boleh mempertimbangkan pengambilan
guru bahasa Inggeris yang sudah bersara tetapi masih mampu mengajar dengan
berkesan. Guru berpencen yang diambil semula ini perlu memiliki kesihatan yang
baik dan didedahkan dengan teknik pembelajaran bahasa Inggeris yang terkini.
Selain itu, penambahan peruntukan masa mengajar
bahasa Inggeris di sekolah rendah dan menengah serta Tingkatan Enam dan
Matrikulasi, akan dapat memantapkan lagi penguasaan bahasa Inggeris di kalangan
pelajar.
Langkah menjadikan makmal komputer di kebanyakan
sekolah sebagai makmal bahasa pula akan dapat memantapkan dasar MBMMBI.
Justeru, sekolah yang belum mempunyai kemudahan komputer, perlulah kerajaan
segera menyediakannya.
Kesimpulan, dasar MBMMBI mampu mengembalikan
semula kedudukan bahasa Melayu dalam pendidikan negara. Pada masa sama, dapat
memperkasa penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar.
credit : http://nuramalku.blogspot.com/2012/07/memartabatkan-bahasa-malaysia-dan.html
No comments:
Post a Comment